Ortern i Botkyrka kommun

Botkyrka kommun är belägen i Stockholms län i Sverige och består av flera olika orter och tätorter. Nedan är några av de centrala orterna i Botkyrka kommun:

1. Tumba: Tumba är den största orten i Botkyrka kommun och fungerar som kommunens centralort. Här finns ett brett utbud av butiker, restauranger och andra serviceinrättningar. Tumba är också känt för sin järnvägsstation, som är en viktig knutpunkt för pendeltågstrafiken i regionen.
  2. Norsborg: Norsborg är en annan betydande ort i Botkyrka kommun och ligger vid Mälarens södra strand. Här finns flera bostadsområden, skolor och kulturinrättningar. Norsborg är också känt för sitt vackra naturlandskap och närheten till Mälaren.
  3. Alby: Alby är en tätort och stadsdel i Botkyrka kommun. Området kännetecknas av sina mångkulturella influenser och har ett rikt föreningsliv. Alby centrum är en viktig mötesplats med butiker, restauranger och andra serviceinrättningar.
  4. Fittja: Fittja är en annan tätort i Botkyrka kommun som har en stor mångkulturell befolkning. Här finns bostadsområden, skolor och olika kultur- och fritidsaktiviteter. Fittja centrum erbjuder också butiker och andra serviceinrättningar.
  5. Hallunda: Hallunda är en tätort och stadsdel i Botkyrka kommun. Området har en blandning av bostäder, skolor och kommersiella verksamheter. Här finns också Hallunda centrum, där man kan hitta olika affärer och restauranger.

Utöver dessa centrala orter finns det även mindre orter och byar spridda över Botkyrka kommun, som till exempel Tullinge, Örby, Skogås och Södertuna. Varje ort har sin unika karaktär och bidrar till den mångfald och gemenskap som präglar Botkyrka kommun.