Livet på två hjul: Upptäck Botkyrkas cykelvänliga platser och rutter

Botkyrka kommun erbjuder cyklister en mängd olika möjligheter att utforska kommunen på två hjul. Här finns allt från väl utvecklade cykelvägar längs vackra naturområden till utmanande mountainbikespår som tar dig genom Botkyrkas skogar. I denna artikel kommer vi att utforska några av de bästa cykelrutterna och platserna att besöka i Botkyrka.

Börja vid Tullinge station

Tullinge station är ett utmärkt ställe att börja din cykelutflykt på. Härifrån kan du enkelt cykla till många av Botkyrkas sevärdheter, inklusive Tullinge sjö, Lida friluftsgård och flera naturreservat. Från Tullinge station kan du också ta dig till flera andra cykelrutter som tar dig genom Botkyrka kommun.

Utforska Tullingesjön och Flemingsbergsskogen

Tullingesjön är en vacker sjö som ligger i utkanten av Botkyrka kommun. Sjön är omgiven av en mängd olika naturreservat och skogar som är perfekta för en cykeltur. Ett populärt utflyktsmål är Flemingsbergsskogen som erbjuder flera utmanande cykelspår för mountainbikecyklister. Flemingsbergsskogen är också ett utmärkt ställe att ta en paus och njuta av naturens skönhet.

Cykla längs Järvaåns dalgång

Som nämnts i föregående artikel, är Järvaåns dalgång en av Botkyrkas mest imponerande naturområden. Cyklister kan njuta av en vacker utsikt över dalgången medan de cyklar längs de välutvecklade cykelvägarna som går genom området. Dalgången är också ett bra ställe att stanna och ta en paus vid någon av de många rastplatserna längs vägen.

Upplev Kungens kurva på cykel

Kungens kurva är kanske mest känt för sitt köpcentrum, men området har mycket mer att erbjuda än så. För cyklister är Kungens kurva ett utmärkt ställe att utforska på grund av de många cykelvägarna som finns i området. Här hittar du också flera parker och grönområden som är perfekta för en picknick eller bara en paus från cyklingen.

Konklusion

Botkyrka kommun erbjuder cyklister en mängd olika möjligheter att utforska kommunen på två hjul. Från de vackra naturområdena i Tullinge och Järvaåns dalgång till utmanande mountainbikespår i Flemingsbergsskogen, finns det något för alla.